Fusk

Hörde nu precis på radion om fusk på universiteten. Det har ökat de senaste åren, och vanligast var tydligen kopiering från internet utan källhänvisning. Ja jag hade inte satt källa om jag kopierat något =P Man kan hitta det ändå, men jag tänker inte göra det lätt för min lärare hehe.
Som blivande lärare så ser jag ganska allvarligt på det här och inser också hur jäkla lätt det är att fuska nuförtiden. Förr kunde man skriva av direkt från en bok, men nu är det bara till att klippa och klistra så har man ett arbete. Och det börjar tidigt. Jag spekulerar i att det är lätt för en elev att börja fuska och sedan fortsätta för att dess lärare inte ser det och sätter stopp för det, och det tillslut blir ett sätt att arbeta helt enkelt. Men det beror ju självfallet på skolan och lärare.
Vad eleverna inte inser är att det är inte bara lättare att fuska, det är också lättare att hitta fusket. Så fort man misstänker att ngt är kopierat, googlar man en mening=) Då kommer texten upp där det är taget ifrån. Numera finns det även program där man kan typ scanna en uppsats som jämför med andra texter för att se hur mycket som är kopierat. Är väl vanligast på universiteten, tror inte att jag kommer ha tillgång till det, men det vet jag inte.
Själv är man alltid orolig för att man ska bli tagen för fusk. Inte för att man gör det medvetet, men det kan vara ibland att även om man tror att man omformulerar så har man inte gjort det tillräckligt och det ses som fusk. Där är det lättast när man har engelska böcker, som jag sitter och läser just nu. Det går helt enkelt inte att kopiera rakt av=) Blir automatiskt att man skriver med egna ord, annars blir det svinkonstigt.
Det blir en av de svåraste uppgifterna jag kommer att ha som lärare, att konfrontera någon som fuskar. Jag kom på en elev under min praktik, han fick göra om uppgiften. Vet inte hur det gick för min praktik tog slut. Men då googlade jag en mening och hittade arbetet han kopierat nästan helt och hållet ifrån.
Näe, om man skulle fortsätta med pluggandet. Går bra för engångsskull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0