Rörigt

Det är väldigt rörigt just nu och jag har svårt att få i ordning. Både när det gäller lägenheten och mitt inre. Skolan är det jobbigaste, ligger fruktansvärt back och jag klarar inte ens av att gå till föreläsning. Jag trodde att det var föreläsning imorgon men det är idag, men jag tror verkligen att jag får mer gjort av att sitta hemma och plugga istället för att gå på en föreläsning. Sen får jag ta tag i det på allvar med nästa delkurs helt enkelt.

Börjar bli jättesugen på att arbeta som lärare nu. Det tröga är att det är ju mycket mer jobb, speciellt i början, med att jobba som lärare än att studera. För det första jobbar man ju, om man har tur, heltid, vilket brukar vara mellan åtta och fyra. Utöver att vara i skolan behöver man sitta hemma, rätta prov, uppsatser, planera lektioner...ha utvecklingssamtal, föräldramöten och så vidare. Som gymnasielärare blir det lite mindre av det sista men det förekommer. Och som nyutbildad lärare börjar man från grunden, man har i stort sett inga förberedda lektioner, så man måste forska och hitta material och sånt. Som historielärare känns det nästan som att man fortfarande läser, för man måste verkligen kunna allt, och det kan man ju inte. Därför måste man plugga in fakta inför varje område.

Ändå längtar jag. Extra mycket dagar som idag, när jag hämtade ut min julklapp. Ja, försenad, men det berodde på flytten och sånt. Jag beställde en bok till mig själv i julklapp, Breven från Iwo Jima. Det är inte bara intressant helt allmänt, men också perfekt att använda i undervisning! Brev och sånt är super i undervisningen för att eleverna ska få en någorlunda verklig förankring. Perfekt också när den finns som film. Och en annorlunda vinkling på andra världskriget. Jag hittade min lektionspärm igår när jag packade upp en låda, ska nog titta lite i den nu och få ännu fler idéer=)

 Gammal historiebok=) Kan man också använda i undervisningen idag hehe. Historien om gamla historieböcker=P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0